Podczas zakupu samochodu używanego jest wiele puntów, jakie musimy sprawdzić. Są jednak takie elementy, które powinniśmy wymienić niezależnie od tego, jak dokładnie samochód sprawdzony zostanie. Należy do nich rozrząd.
Czym jest rozrząd w samochodzie?
Rozrząd silnika jest to system zaworów i elementów sterowania ich ruchem. Układ ten odpowiada za napełnianie cylindra mieszanką i usuwanie gazów spalinowych, poza układ napędowy. W klasycznym układzie w tzw. rozrządzie występuje pasek lub łańcuszek rozrządu oraz wał rozrządu. Aby całość pracowała prawidłowo, należy cyklicznie co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów wymieniać pasek lub dokonywać kompleksowego serwisu rozrządu (co ile kilometrów często zależy od producenta). W przeciwnym wypadku grozi nam awaria, która może pociągnąć za sobą naprawdę duże koszty.
Czym grozi awaria rozrządu?
Awaria rozrządu niezwykle rzadko nie powoduje większych problemów. Zerwany pasek lub łańcuch bardzo rzadko wystarczy tylko zastąpić nowym. W zasadzie tego typu przypadki można policzyć na palcach jednej ręki. Awaria układu może skończyć się oprócz zerwania wspomnianego paska lub łańcucha uszkodzeniem zaworów, wału, a w przypadku urwania niektórych elementów należy zajrzeć w silnik, aby je usunąć. Na ogół oznacza to remont silnika w większym lub mniejszym zakresie.
Samochody używane a rozrząd
Wśród kierowców, którzy nabywają samochody używane, utarło się słuszne przekonanie, że niezależnie od zapewnień sprzedawcy rozrząd warto jest od razu po zakupie wymienić. Sprawia to, że cena zakupu automatycznie idzie w górę. W zależności od rodzaju samochodu koszt serwisu rozrządu może wynieść od kilkuset do nawet 3 000 zł. Najdroższa jest wymiana rozrządu opartego na łańcuszku. Warto pamiętać, że łańcuch rozrządu, choć jest wytrzymały, to wbrew obiegowej opinii nie jest dożywotnio montowany.
W wielu przypadkach cena wymiany rozrządu może być na tyle wysoka, że zakupienie upatrzonego pojazdu zaczyna być wątpliwa z punktu widzenia ekonomicznego. Jednym z rozwiązań mogą być używane samochody z gwarancją. Komisy oferujące gwarancję mają tę przewagę, że sprzedawca jest pewny tego, co sprzedaje. Przed przyjęciem auta na komis od poprzedniego właściciela, dokonywany jest gruntowny przegląd. Podejrzane układy są naprawiane lub wymieniane. Dotyczy to również rozrządu. Cena za takie auto z gwarancją jest odpowiednio wyższa, ale jesteśmy na jakiś czas zabezpieczeni przed niemiłymi niespodziankami, takimi jak kosztowne awarie, które dodatkowo unieruchamiają pojazd.